Ainekohtainen erityisopetus
Olen kehittänyt erityisluokanopettajan työssäni mallin, jolla erityisopetuksen resurssi saadaan oppilaslähtöisesti mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön.
Malli on laaja-alaisen ja luokkamuotoisen erityisopetuken välimuoto. Oppilas opiskelee erityisopetuksessa kokonaan oppiaineen, jossa hänellä on merkittäviä oppimis- tai muita vaikeuksia. Muut aineet hän opiskelee yleisopetuksen ryhmässä tuttujen luokkakavereiden kanssa.
OAJ:n erityisasiantuntija Sari Jokinen kävi koulussamme tutustumassa tähän malliin ja muutoinkin koulumme monipuoliseen erityisopetukseen. Opettaja-lehdessä 18.12.2023 on aiheesta laaja juttu:
Kurittulassa oppimisen tuen ratkaisut ponnistavat opettajien ideoista
Jos haluat kuulla mallista ja sen käytännön toteutuksesta lisää, ota yhteyttä!
tiina.pihlajamaki@gmail.com
p. 0414410606
Oikeinkirjoituksen Onnela
![](/api/thumbnail?img=/files/temppukerho.kotisivukone.com/Oikeinkirjoituksen_Onnela_2.jpg&width=660.99)
Oikeinkirjoituksen Onnela on talo, jonka alimmasta kerroksesta oppilas lähtee värittämään huoneita sitä mukaa, kun kirjoitustaidot kehittyvät.
Kertomatto
![](/api/thumbnail?img=/files/temppukerho.kotisivukone.com/Kotisivut/Opetus/Kertomatto.jpeg&width=660.99)
Kertomaton oikeassa yläreunassa olevaan ympyrään kirjoitetaan, minkä kertotaulun matto on kyseessä. Raidan alussa on kerroin. Raitoihin kirjoitetaan näkyviin kertoimen mukaiset laskut, esim. 1 x 5 = 5, 2 x 5 = 10 jne. Kun oppilas hallitsee tietyn raidan, sen saa värittää.
![](/api/thumbnail?img=/files/temppukerho.kotisivukone.com/Oppimisen_perusta.jpg&width=660.99)
Miksi on tärkeää jaksaa harjoitella perusasioita? Koska kumuloituvissa aineissa oppiminen rakentuu aiemmin opitun päälle.